Rozwiązywanie problemów z windows lub office wymaga sporej wiedzy i doświadczenia. Nie wszystko jest opisane w dokumentacji lub przekazywane na zaawansowanych szkoleniach.
System Windows to najbardziej powszechny system operacyjnych w naszych komputerach. W wielu przypadkach jest już preinstalowanym systemem i instaluje się automatycznie przy pierwszym uruchomieniu komputera po zakupie. Tu mam na myśli laptopy i notebooki. Dużo większą dowolność w wyborze systemu mamy w komputerach na zamówienie (składakach).
Nie jest to system idealny i też są z nim problemy. Czasami wynikają z problemów ze sprzętem, oprogramowaniem układowym tzw. driverami oraz samymi błędami windows lub office.
W wielu przypadkach problem możemy rozwiązać sami przy pomocy wiedzy z Internetu. Możemy też zapytać znajomych. Czasami jednak problem jest bardziej skomplikowany i nie możemy sobie z nim poradzić. Nie możemy znaleźć rozwiązania w Internecie i na stronach wsparcia samego Microsoft. Warto wtedy zadzwonić do specjalisty, profesjonalisty kto zna się na tym systemie bardziej od strony zaplecza i zajmuje się naprawą komputera i systemu windows.
RetailDemo
Jako przykład problemu chciałem pokazać jedno z rozwiązań dla klienta. Klient zgłasza problem, że zakupił w Microsoft licencje na Office 365. Wcześniej jednak miał zainstalowany Office 365 w wersji demo, która się zakończyła. Niby problem żaden, rejestruje się w Microsoft, wprowadza klucz na stronę swoich produktów, instaluje nową licencjonowaną wersję i może pracować. A tu niespodzianka. Program mimo ponownej instalacji i rejestracji cały czas jest w wersji demo i ma ograniczone funkcjonalności. Naprawa systemu, odinstalowanie ponowne office 365 i czyszczenie systemu nic nie pomaga. Klient jest wkurzony, bo zapłacił kasę i nie może korzystać z oprogramowania.
A rozwiązanie jest dość proste, ale trzeba wiedzieć jak to zrobić. Błąd wynika z samego Microsoft i polega na pozostawieniu w rejestrze zapisów z poprzedniej wersji Office. Wystarczy wejść do rejestru i zmienić zapis jednego z klucza. Wchodzimy do rejestru regedit, przechodzimy w drzewie do poniższego węzła
HKEY_CURRENT_USER\Software\Microsoft\Office\16.0\Common\Licensing
Zmieniamy wartość klucza RetailDemo z 1 na 0.
Zamykamy rejestr i uruchamiamy Office365. Wtedy już wszystko działa prawidłowo.
Przestrzegam jednak przed samodzielną zmianą i zalecam ostrożność. Uszkodzenie rejestru może spowodować, że komputer więcej nam się nie uruchomi. Dlatego przed zmianą czegokolwiek lepiej zrobić kopię zapasową rejestru.
Usługi Informatyczne
Polecam jednak skorzystać z usług firm świadczących usługi informatyczne, które takie problemy potrafią rozwiązać. Nie wszystko jest takie proste jak napisałem. Czasami wymaga to więcej czasu i znacznie bardziej skomplikowanych działań, aby zapewnić lub przywrócić funkcjonalność naszego systemu lub oprogramowania.